Advice and Support for South Africans Immigrating to New Zealand

South Africans Going To New Zealand

Author Topic: SA het my droom gesteel!  (Read 4221 times)

Offline frodo/maya

• Certified Addict
  • North Shore
SA het my droom gesteel!
« on: January 25, 2010, 12:29:44 pm »
This was in the Beeld on Friday! wow I was blown away by this .......... sorry but it is only in Afrikaans.   :-\

It quite long, hope I don't get in trouble, but this is SO applicable  :) hope the link is ok.

http://www.beeld.com/Content/In-Diepte/Nuus/1979/ea8aa7c0889b40e6972a5e85f935d6f4/21-01-2010-08-31/Julle_het_my_droom_gesteel

Bertus de Villiers
Min onderwerpe krap mense so baie om as emigrasie.
Die voordele, die nadele. Die verlange, die nuwe identiteit.
Die haat, die liefde.
Die verwyt, die droom.
Oor ’n tydperk van tien jaar sedert ek geëmigreer het, het ek met honderde emigrante gesels om agter te kom wat in hul kop aangaan.
Ek het verby die gewone stories van geweld probeer kom na die dieperliggende psigologiese motivering.
Die gaping tussen wat wit mense verwag het gaan gebeur in die nuwe Suid-Afrika en wat gebeur het, was en bly net eenvoudig te groot.
In stede van oorgaan tot ’n revolusie, het hulle “gerebelleer” deur pad te gee. Wit mense het verwag dat Suid-Afrika anders as Afrika sal wees.
Dit sal beter wees. Wit en swart sal regtig saam ’n plek in die son geniet.
Maar dit is nie. En nou is hulle kwaad. Seer. Teleurgesteld. Moedeloos. Gatvol. En hul “revolusie” is om te trek, want dit help nie hulle baklei nie.
Dit het niks te doen met rassisme of bitterheid nie. Dit het te doen met onvervulde, subjektiewe verwagtinge.
Terwyl die Grondwet ’n wêreldklas-dokument is, is die wyse waarop dit bestuur word telkens ’n wêreldklas-gemors.
Wit mense het binne ’n dekade bywoners in hul land van geboorte geword. Nou word hulle eerder bywoners in ander lande wat aan hulle meer kanse en aanvaarding bied.
Stootkrag sterker as trekkrag
Die stootkrag waarom mense van Suid-Afrika weggaan, is sterker as die trekkrag na die land van hul keuse.
Wit mense verlaat dus Suid-Afrika telkens met seer. Met ’n wrok.
Selfs met haat. En dit vat sommige lank om daaroor te kom.
Dit maak ons anders as ander emigrante.
Ek ontmoet honderde Britte, Italianers en Kiwi’s wat geëmigreer het, want hulle wou, nie omdat hulle moes nie.
Ek het in my dekade in Australië nog nie een wit mens teëgekom wat hier wou wees uit eie wil nie.
Hulle sou almal eerder in Pretoria en Kaapstad en Lichtenburg wou bly, Sondag kerk toe gaan, Loftus toe en ’n verskil maak aan hul gemeenskap.
Maar hulle voel uitgeskop. Hul kundigheid en liefde vir hul land word geminag. En ’n ander land vry na hulle.
Dis soos ’n man wie sy vrou afskeep. Sy sal hom los vir iemand wat haar soos ’n vrou laat voel.
As die Boere eers hier aankom en sien hoe mense hulle waardeer, raak hulle dolverlief op die nuwe land.
Dit is daarom dat die kans dat mense uit plekke soos Australië sal terug-migreer omtrent nul is.
Die les vir beleidmakers is dat dit moontlik is om die emigrasie te vertraag. Vergeet om dié wat hier is, terug te kry.
Nee, probeer eerder dié wat nog daar is, daar te hou. Gee hulle hoop.
’n Tuiste. Waardering.

Vertrap van Afrikaans
Ek was een keer saam met prof. Pieter de Lange toe hy voor die ontbanning aan senior ANC-ouens gesê het: “Don’t touch Afrikaans. If you touch it, Afrikaners will lose their fear of English and leave (like the English have done).”
Nodeloos om te sê, hulle het die wenk geïgnoreer. En die gevolg is duidelik. Afrikaners is nie meer bang vir Engels nie. Hulle kom hier aan op Vrydag en begin werk op Maandag. Hulle is nie skaam vir hul aksent nie.
Hulle praat Afrikaans by die huis, maar leer en werk in Engels.
Net soos in Suid-Afrika.
Nou wil hulle oorleef
Wat is ’n mens sonder ’n droom? Wit mense beleef dit dat hul droom oor die toekoms, oor hul bevordering, oor hul kinders se geleenthede gesteel is.
Natuurlik kan ’n mens al hoe meer wintie word oor die ghrênd motor en die vakansiehuis, maar dit is nie die drome wat ’n mens nodig het nie.
Jy wil ook nie gatkruip vir jou droom nie. Jy wil nie ’n ou omkoop vir jou droom nie.
Jy wil nie vir iemand comrade sê of saamlag as hy stupid grappe maak of niks sê oor sy reuse-foute omdat jy politiek korrek wil wees nie.
Mense wil weet jy kan terugsit en beplan vir jou toekoms. Jy wil weet as jou kind hard werk, kan hy bo uitkom. Maar baie het ophou met droom.
Nou wil hulle net oorleef.
Suid-Afrika is vir baie ’n droombreker.

Breinkrag in Perth
Die Suid-Afrikaanse breinkrag wat net in Perth vergader is, is ongelooflik.
Hier is genoeg SA ingenieurs om ’n land te bou.
Genoeg onderwysers om honderde skole te bedien. Genoeg dokters om 1 Militêre Hospitaal weer aan die gang te kry. Genoeg verpleegsters om talle klinieke te laat oopmaak. Nie een wou hier wees nie. Maar almal se selfverwesenliking word hier gevul. Hulle kry erkenning. Hulle word bevorder.
Hulle oorleef. Hulle groei. Hulle het veiligheid.

Rugby is nuwe patriotisme
’n Mens wil lief wees vir jou land.
’n Land is meer as net ’n blyplek. Hulle noem dit patriotisme.
Wit mense se patriotisme is weggevat omdat hulle nie deel kan wees aan die nuwe land nie. Hul vakansiedae word geminag. Hul taal is terug in die kombuis. Hulle ken nie die name van hul ministers nie. Hulle weet nie wat die naam van hul stad is nie. Hul vrese word afgemaak as rassisme. Hul kritiek word gesien as bitterheid. Hulle word skaam gemaak vir hul geskiedenis.
Hulle het besoekers aan Afrika geword.
Daarom dat hulle amper pervers is as dit by rugby kom. Dit is die nuwe patriotisme.
Ek het ’n rugbytrui waarvan die helfte ’n Springbok-trui en ’n helfte die Wallaby-trui is. Op die Subiaco-stadion in Perth lag die ouens en sê: “Mate, you got your bets hedged.”
Op Loftus sê ’n ou aan my “trek uit daai f***** trui of ek *** jou”.

Globalisering
Die hele wêreld is aan die trek. Dit is anders vandag as twee dekades gelede. Daar is iets heeltemal normaal aan migreer.
Wat egter vreemd is van die emigreerproses uit Suid-Afrika, is vier dinge:
Wit mense verlaat nie Suid-Afrika tydelik nie. Hulle gaan om nie terug te kom nie
Dié wat emigreer, verkoop als. Geen bate bly oor waarna hulle kan terugkom nie. Dit is disinvestering op ’n ongekende skaal.
Die aantal wat Suid-Afrika verlaat is proporsioneel baie hoog. Om ’n kwart van die wit bevolking in 15 jaar aan emigrasie af te staan, sal enige Westerse land op sy knieë dwing.
Die neiging is dat gesinne en families die land verlaat.

Haat en liefde
Daar is een ding wat Suid-Afrika uniek maak en dit is die liefde/haat-verhouding tussen hulle wat bly en hulle wat gly.
Daar is geen ander land waar die media so behep is met die emigrasie-debat nie. Hetsy of dit is in die briewekolom van Beeld of treurige stories in Sarie van mense wat die Afrika-sonsondergang mis of mense wat biltong eet in Sydney met die sout van hul trane daarop.
In Nieu-Seeland, Brittanje, Italië, noem maar op, is emigreer geen kwessie nie. Niemand praat daaroor nie.
Net in Suid-Afrika is daar daai haat, woede, nyd, maar tog jaloesie en verlange. Ek weet nie wat dit is nie. Maar een ding weet ek, dit is weird!
Baie ander lande se “ekspats” word ’n grondslag vir ekonomiese aktiwiteit tussen die ou-land en die nuwe-land.
Wanneer dit by Suid-Afrika kom word daar geen voordeel geput uit die duisende Suid-Afrikaners hier nie – dis nou behalwe vir ’n paar Afrikaanse CD’s en rooibostee. Dit is asof die emigrante afgeskryf word.

Waar is die leiers?
As daar een ding is wat vir my bo alles moedeloos vir die toekoms maak, is dit die afwesigheid van die nuwe-geslag-leiers. Die ou leiers veg met die verlede en probeer verduidelik dat hulle nie oorgegee het nie.
Die nuwe leiers drink bier in hul agterplaas en probeer ’n klein teiken wees sodat hulle nie hul werk of kontrak in gevaar stel nie.
Tim du Plessis kan Beeld gebruik vir kritiek, maar daar is nie die minste teken van die soort debat wat daar in die 1980’s oor apartheid was nie. Almal is stil. Almal lê laag.
Leierskap onder wit mense en veral Afrikaanses is dunner as papier.
Daar is geen generaal nie. Inteendeel, daar is nie eens ’n bleddie korporaal nie. Die troepe dwaal rond en elkeen gaan in sy eie rigting.
’n Paar jaar gelede was daar ongeveer 5 miljoen wit mense in Suid-Afrika – sowat 12% van die bevolking.
Nou is daar ongeveer 4 miljoen – sowat 9% van die bevolking. Daar sal vir lank ’n miljoen of twee wit mense in Suid-Afrika wees.

Ek dink die afname aan wit mense sal verskerp namate tyd verloop deurdat vier kragte sal kombineer: emigrasie, sterftes, lae geboorte-aanwas en lae immigrasie.

De Villiers was ’n grondwetlike kenner in Suid-Afrika en is nou lid van die regbank in Wes-Australië. Hy woon in Perth.

- Beeld

Offline ronaldd

• Certified Addict
Re: SA het my droom gesteel!
« Reply #1 on: January 25, 2010, 07:11:53 pm »
This is sort of , "on the money" ,  but if people say things like this,  it sounds like they are crying over spilt milk.  They get seen as complainers and as much as he says don't think you will get those who immigrated,  back again,  he should also not think that those who have the ability,  will suddenly change their tact.

The next vote is coming up,  and its going to become a bigger race to get votes.  Since zilla is in power,  it will be a bigger card to play.  ANC will rip WC apart just to make it ungovernable because the success would mean it is possible and that would be a bad thing for them.

In the next 30 years,   things will go back to normal.  My kids will be as old as I am now.
2008-04-06 Landed
2008-06-06 WP.
2008-06-17 EOI
2008-07-16  Selected
2008-12-04 Residence application submitted
2009-03-30 Residence + RRV Granted
2009-04-07 Received passports
2014-07-28 Citizenship

SA Going to NZ Advice Forum

« Reply #1 on: January 25, 2010, 07:11:53 pm »

Offline expat

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: January 25, 2010, 09:16:38 pm »
Certainly an insightful and well written article which captures a lot of peoples feelings. A few aspects he did not touch on is that many people make big sacrifices and although they eventually get work most take a big hammering on the money side. Also I think people do come back even from NZ and Oz and lastly - and I stick my neck out -most would if circumstances allowed it come back.
That this is a hot topic one only has to look at the substantive responses in the comments section of the article.
vasbyt Kiwis daar anderkant

Offline ronaldd

• Certified Addict
« Reply #3 on: January 25, 2010, 10:35:30 pm »
Mertz,  interesting.

I think having been in circles which included some high up folks.. I became nervous because of the thing they were doing. It was supposed to be empowerment but the tones that these folks who had the power to make or break the country,  were extremely targetted towards the "boertjies".  They said it boertjies, and then they would run the indians off right after then,  and then everyone else.  They see white folks as temporary helpers to their mission.  There is no long term relationship where the folks would work side by side.
2008-04-06 Landed
2008-06-06 WP.
2008-06-17 EOI
2008-07-16  Selected
2014-07-28 Citizenship

Offline SaKiwiBoer

• Guru
  • We're in Tauranga.
    • Oosthuizen family in NZ
« Reply #4 on: January 25, 2010, 11:09:41 pm »
Mertz - I think this gentleman have only himself to blame for his "broken dreams" and also the broken dreams of some of the other people that left SA for "greener" pastures. They were the ones that "negotiated" themselves and us into a "zero future for our children", and tell me if I'm wrong, most of us did this emmigration thing, for the benefit of our children. He could now be on the judging panel of WA but he still can't negotiate as far as I'm concerned. His track record sucks. APUM2cW. Cheers, SAKB.
21/03/2007-EOI submitted
18/07/2007-Selected from the Pool
07/03/2008-Receive ITA
15/05/2008-ITA Submitted-(hou duim vas)
11/12/2008-PR GRANTED-(thanx a lot!!!)

"Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one." (Benjamin Franklin)

Offline ronaldd

• Certified Addict
« Reply #5 on: January 25, 2010, 11:39:55 pm »
Us boere are rather stupid.
You would have though we would have learnt from Piet Retief.  He also thought he made quite a good deal with the chief.... so much for that negotiation.
2008-04-06 Landed
2008-06-06 WP.
2008-06-17 EOI
2008-07-16  Selected
2014-07-28 Citizenship

Offline alwyn

• Sr. Member
« Reply #6 on: January 26, 2010, 05:47:15 am »
I don't think we can cast blame on them for doing a bad job during the negotiations, they did however not realize (or did forget) the nature of the beast they were negotiating with.  Just because we were ready for the change doesn't mean that the other party was or will ever be.

Just check out Zuma on TV, the only local white that ever gets near him is Zille and only so that he can keep an eye on the enemy. These guys don't like whites and they only keep us around to make them richer.  Once they have exhausted all use they can get from us things will go down even further. 

PS. Who is going to replace Zille?  I don't see anyone with b*lls around.

Aware now of the author's past I would still say that it was neutrally written, spelling out the facts of the new South Africa regardless of the sour taste in his mouth.

Unlike Zim we don't have a partially white ZA across the border, so I'd rather start getting my escape plan into action now because 30 years from now we are going to be on the way to Zim2.

« Reply #6 on: January 26, 2010, 05:47:15 am »

Offline WalJo

• Full Member
« Reply #7 on: January 26, 2010, 06:23:25 am »
When you read the Beeld you'll notice that there are huge media coverage about emigrants again - that's US. Personally I think that the people taking part in the stone throwing, from witch ever side, shows a type of mentality. Typical "afrikaans" speaking whites (me included). Fight each other rather than standing together.

Just my thoughts.

Offline frodo/maya

• Certified Addict
  • North Shore
« Reply #8 on: January 26, 2010, 06:25:17 am »
Interesting post gentleman!  O0

:)

Offline Savayla

• Certified Addict
« Reply #9 on: January 26, 2010, 06:50:53 am »
Very interesting post especially since I am few pages before finishing the book Invictus. 

Am I being naive in thinking that if Mandela was younger, we would not have been in this situation ?  Something had to change so I don't really blame the "boertjies" who helped the change-over.  They were working with a completely different beast than now.  I blame Thabo Mbeki, who is a complete idiot, anglo-phobe, and did not have his fingers on the pulse of South Africa like Mandela did.  Yes, what Mandela did was calculated, but he did it with an open heart.  He did not hate, he cared.   His cabinet was full of ex-terrorists and murderers,just as he was, let us not gloss over that fact,  yet Mbeki had a parliament full of criminals that did their deeds AFTER apartheid !!   The most heinous deeds have all been done by people who were born after Apartheid.    He allowed the country and people to get into this state while he quietly built his mansion.  He honestly did not care. 

I still think that if we had had a different president, none of us would be in our present situation. 

This is the second country that I have left, the first was my country of birth, Zimbabwe.  I will not do it again.

Offline ronaldd

• Certified Addict
« Reply #10 on: January 26, 2010, 07:06:49 am »
When you read the Beeld you'll notice that there are huge media coverage about emigrants again - that's US. Personally I think that the people taking part in the stone throwing, from witch ever side, shows a type of mentality. Typical "afrikaans" speaking whites (me included). Fight each other rather than standing together.

Just my thoughts.
Waljo,  that is one of my big gripes.  Brother stabbing each other in the back with bussiness deals and you cant trust your own family because everyone is out to make a buck.  It is getting rather sad.  It shows that when the pressure is up,  everything falls apart.

The reality is,  hordes of folks immigrate TO SA.   Guys from europe, india, china and other places with IT , engineering and medical skills choosing South Africa rather than places like New Zealand and Australia.  I dont think we will be exactly missed. If we are doing things to make other people unhappy, then we will remain unhappy people because nothing positive comes from a negative deed. People here should really not feel sour about why they left.  Alot of folks still choose to live in SA and even move TO south africa.
2008-04-06 Landed
2008-06-06 WP.
2008-06-17 EOI
2008-07-16  Selected
2014-07-28 Citizenship

Offline SaKiwiBoer

• Guru
  • We're in Tauranga.
« Reply #11 on: January 26, 2010, 07:15:55 am »
Something had to change so I don't really blame the "boertjies" who helped the change-over...... 
Yes, what Mandela did was calculated, but he did it with an open heart.  He did not hate, he cared.   His cabinet was full of ex-terrorists and murderers, just as he was, let us not gloss over that fact,  yet Mbeki had a parliament full of criminals that did their deeds AFTER apartheid !!   The most heinous deeds have all been done by people who were born after Apartheid. ...
This is the second country that I have left, the first was my country of birth, Zimbabwe.  I will not do it again.

I blame them because they were supposedly the "clever one's" and look where we all are....
Yes, Mandela went to prison because he was a terrorist. I still think he will die a terrorist. A leopard never changes it's spots. Sorry my 2c worth. And yes Mbeki the "peki" is an idiot as you put it.
And lastly if you get here(NZ) hopefully you will not have to do it a third time... fingers crossed. APUM2cW.

Unfortunately the "boertjies" will not or cannot stand together, maybe because we're from European desent.
Cheers, SAKB.
21/03/2007-EOI submitted
07/03/2008-Receive ITA

"Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one." (Benjamin Franklin)

« Reply #11 on: January 26, 2010, 07:15:55 am »

Offline ronaldd

• Certified Addict
« Reply #12 on: January 26, 2010, 07:35:45 am »
Unfortunately the "boertjies" will not or cannot stand together, maybe because we're from European desent.
Cheers, SAKB.
It never stops.  In SA every second person was trying to suck up to ensure his little spot in the sun,  even if that mean stabbing a friend in the back.
Those very same people now would stab his friend in the back just to suck up to the Kiwis people and then call it "integration".  You dont have to run someone down just to fit in with your new friends. If you havent learnt that from school...

There is a simular pattern in other circles of society.  Its called getting your "gang patch" where you have to beat up a friend to show your loyalty and we are so eager to get our patches hey.  Running saffers down at every oppertunity in order to catch shine with the new people.

I would even go as far and say , saffers in general,  cant work together.
.....delete 2nd paragraph... some things should never be said.
2008-04-06 Landed
2008-06-06 WP.
2008-06-17 EOI
2008-07-16  Selected
2014-07-28 Citizenship

Offline SaKiwiBoer

• Guru
  • We're in Tauranga.
« Reply #13 on: January 26, 2010, 07:53:45 am »
"Those very same people now would stab his friend in the back just to suck up to the Kiwis people and then call it "integration".  You dont have to run someone down just to fit in with your new friends."

Ronald - I hope you're not aiming this at me and my "intergration" thread because I don't even have "close" kiwi friends and do not try to "suck" up to other kiwi's either. Who have I run down to fit in with my "new friends"?? Cheers, SAKB
21/03/2007-EOI submitted
07/03/2008-Receive ITA

Offline nNellie

• Newbie
  • *
« Reply #14 on: January 26, 2010, 08:19:41 am »
Interesting what Ronald said about people migrating TO SA.  When we spoke to our movers that did our container - he mentioned that he was more busy with containers coming in from Britain and Europe than containers moving out.  Then again - he does most of his business in Cape Town - so it's all relative... >:D

I don't think if Mandela was younger things would have been different.  Mbeki's anti-anglo stance and taking all western advice as racism, would probably have gone the same with a young Mandela.  I agree Mbeki's leadership, or lack thereof, is mainly the cause of the downhill slide.  Mandela had a looong time to think...  He was over fighting when he got out.  Not so the younger ones - they quickly forgot what it was all about.

It is actually interesting also when you speak to the older generation Blacks.  I think they moan about the same things that we do, re the generation gap and no respect from the younger generation etc etc.